161 Wandkleden Woosje Wasser 4
Textiel, textielverf, garens
Deze vierde serie wandkleden begint heel stoer met Gereduceerd Ik-patroon op een van de linnen lakens uit Frankrijk: Wie ben ik en waarheen?
De Poolse Fruitschaal van blauw email brachten we mee van reizen door het nog authentieke communistische Polen, waar we als eenzame toeristen onbevangen rondreden in een oude Scaldia, kampeerden en genoten van cultuur, natuur en gastvrijheid.
Munteneasca refereert aan de volkskunst van Roemenië. Kleurige borduursels gecombineerd met een donkere waas over beddentijk werden uiteindelijk een sober rouwkleed in tegenstelling tot nog een andere, meer pompeuze Pompes Funèbres, statie bij rouw.
Vergane Glorie is gebaseerd op het bijna vergane restant van een met kraaltjes en zilverdraad geborduurde avondblouse uit de dertiger jaren, zo goed mogelijk geconserveerd achter gaas en tule.
Ritueel etaleert -bijna religieus- een reeks voorzichtig met roze en paars geverfde zijden stroken, een soort voorloper van mijn Stalenboeken.
De twee wandkleden In de Holte van de Schelp (uit serie van drie) zijn de weerslag van de revolutie in de textiel- en weefwereld die Nederland vanuit Polen bereikte. Daar hadden weefsters onder leiding van Magdalena Abakanowicz de traditionele weefkunst doorbroken.
Tot dan toe was er altijd de bijna absolute scheiding geweest tussen de ontwerpers, de
"echte " (mannelijke) kunstenaars en de ateliers of individuele weefsters die braaf het ontwerp, het zg. carton, zo zorgvuldig mogelijk als wandtapijt reproduceerden.
De Poolse weefsters namen met hun directe kennis van materiaal en techniek het heft in eigen hand. De strenge regels van de textiel-technieken werden doorbroken en eigen ideeën, inventiviteit en vrije improvisatie namen de ruimte en grepen de kans.
Een echte feministische revolutie, emotioneel, sensueel, gedurfd.
Tot dan toe was er altijd de bijna absolute scheiding geweest tussen de ontwerpers, de
"echte " (mannelijke) kunstenaars en de ateliers of individuele weefsters die braaf het ontwerp, het zg. carton, zo zorgvuldig mogelijk als wandtapijt reproduceerden.
De Poolse weefsters namen met hun directe kennis van materiaal en techniek het heft in eigen hand. De strenge regels van de textiel-technieken werden doorbroken en eigen ideeën, inventiviteit en vrije improvisatie namen de ruimte en grepen de kans.
Een echte feministische revolutie, emotioneel, sensueel, gedurfd.
Wandtapijten van Abakanowitz zijn o.a. nog te zien in het Provinciehuis in Den Bosch.
Gereduceerd Ik-patroon 1969. 210x235cm |
De Poolse Fruitschaal 1976. 120x70cm |
Muntenesca 1976. 145x115cm |
Pompes Funèbres 1973. 150x145cm |
Stilleven 1976. 60x100cm |
Ritueel 1976. 80x145cm |
Vergane Glorie 1975. 67x127cm |
In de Holte van de Schelp 1976. 195x155cm |
In de Holte van de Schelp (detail) |
In de Holte van de Schelp 1976. 200x160cm |
In de Holte van de Schelp (detail) |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten