maandag 17 februari 2020

162 Wandkleden Woosje Wasser 5

165 Wandkleden Woosje Wasser 5

Textiel, textielverf, garens
 

De vijfde serie wandkleden begint met de Horizon van het Polderlandschap, een drieluik
waarin het zicht steeds wisselt. 

Langs de Zijderoute, Kirgistan, hoort tot de serie reisboeken over de Zijderoute, alleen zijn ditmaal alle pagina's nog als één geheel te zien en niet tot boek verwerkt. Het overzicht bevalt, al mis ik de achterkant.  
 
De Paarden van de Wind (Tibetaanse gebedsvlaggen) symboliseren de magische plaatsen van onwaarschijnlijke reizen. Onvergetelijk vooral het geluid van de klapperende lappen in de ijzige stormwind op de bergpassen.
De foto toont de achterzijde van het wandkleed, de winterkant. De voorkant, de zomer, blijft bij de verzamelaar verborgen.

De Ooijpolder verkaveld is oorspronkelijk gemaakt als een lange altaardwaal voor het  Kerkje van Persingen, waar ik met mijn man Ben Wasser in 2008 exposeerde. 
Hij is gemaakt van zijn "schilderlappen", die ik dikwijls als ondergrond voor mijn textiele boeken en ingelijste collages gebruikt heb. 
Op dit patchwork tekende ik met de naaimachine karakteristieke elementen van de polder. 
Als tegenstelling tot het simpele afvalmateriaal in het van Ben bekende kleurenpalet 
koos ik voor de afsluitende randen juist kleurrijke, feestelijk sacrale stoffen. 

Ondanks de zwarte rouwranden is "Wat er geweest is, is er steeds nog even" een kleurig
Stalenkleed geworden. De geborduurde tekst zal door lezers van mijn blog gemakkelijk herkend worden als citaten van Gerrit Kouwenaar, favoriet dichter.

De Seizoenen is een gedroomd reisboek in de vorm van vier rolschilderingen zoals in China 
in tempels en musea te zien zijn. De rode stempeltjes -voor en achterop- gelden als signeren. De teksten komen uit de oude Chinese poëzie.

Tot slot Rouwbanier, ter herinnering aan Antonia Schouten-v.d.Starre. Een assemblage met restanten van een Franse kerkhofkrans en oude zijden rouwlinten. Dezelfde stalen als in mijn stalenboeken Parcours van Herinnering
Een passender naam voor mijn collectie wandkleden kan ik overigens niet bedenken. 



De Horizon van het Polderlandschap. Drieluik 1980. 110x65cm






Langs de Zijderoute. Kirgistan 1998. 90x100cm


Paarden van de Wind 1998. 165x85cm

De Ooijpolder verkaveld 2008. 415x80cm









Wat er geweest is, is er steeds nog even 2006. 150x110cm





De Seizoenen. Vier rolschilderingen. Reisboek China 1997

Lente 145x45cm

Zomer

Herfst

Winter
- De lente gaat heen, maar lang blijft zij aarzelen in late bloesems
             - De bui trekt over en laat de lichte zomermaan liggen in het gras            
- Een najaarsvlinder is in het gras gevallen. Het jaar trekt over     
- Het bergpad volgend liep ik op wolken langs bloesems in de regen


Rouwbanier 2007. 70x25cm


Geen opmerkingen:

Een reactie posten