zaterdag 24 januari 2015

44 Ik heb geen deur, zegt de steen

44 Woosje Wasser Kunstenaarsboeken

IK HEB GEEN DEUR, ZEGT DE STEEN 1998


Leporello (boekje in harmonicavorm gevouwen) 22 x 70 cm 
in kaft 10 x 24 cm  bij een gedicht van Wislawa Symborska 
Bewaard in doosje (23 x 11 cm) ontworpen en uitgevoerd door Liesbeth Visser
Textiel, geprepareerde zijde, textielverf, potlood en garens.

Omdat het vroeger bijna onmogelijk was aan een eenmaal geschreven of gedrukte tekst 
nog iets toe te voegen of te veranderen, werd er soms aan een pagina een extra blaadje bevestigd, dat in- en uitgevouwen kon worden. Net als papier leent textiel zich daar prima voor. Bij diverse boeken heb ik met extra details hetzelfde gedaan.


"Ik klop op de deur van de steen
Ik ben het, doe open.

Ik heb geen deur, zegt de steen."










                                   ingevouwen


         uitgeklapt




terug gevouwen






Kaft achter,
nu volgt de tegenkant.




















De tekst is een citaat uit het veel langere gedicht Gesprek met een steen:
Wislawa Szymborska: Einde en Begin. Gedichten 1957-1997, pag.78
Vertaling Gerard Rasch, uitg.Meulenhoff 1998. 

Ook in de bloemlezing Uitzicht met Zandkorrel pag.27. Uitg.Meulenhoff 1995. 

Stenen en mineralen waren eerder al het onderwerp van mijn wandkleden
Hier uit 1964: Olivijn en Hoornblende (50 x 60 cm). 
Na de dood van hun vader worden ze nog altijd door de dochters gekoesterd.
  





Geen opmerkingen:

Een reactie posten