maandag 25 januari 2016

74 Japonse Rokken. Rode Boekje 2

74 Woosje Wasser Kunstenaarsboeken

JAPONSE ROKKEN. Rode Boekje II 2006


11 bladen (15 x 22 cm) van diverse soorten gekleurd papier uit Nepal 
beplakt met zijde en in kaft (17 x 34 cm)  gevouwen
Bewaard in cassette ontworpen en uitgevoerd door Liesbeth Visser.
Textiel, papier, verf en garens

Dit is het tweede van drie Rode Boekjes die ik maakte met papier en karton gekocht in Nepal. Als stalenboekje laat het vele variaties zien van geverfde en met sjablonen bewerkte stoffen.
Toen ik in een oude reisbeschrijving de term "Japonse Rokken"als benaming voor de kimono's vond, was dat een mooie aanleiding om fragmentjes van Japanse prenten en foto's met geisha's als leidraad te nemen. Die combineerde ik met intrigerende knipseltjes hoe stoffen en versieringen elders gedragen worden.

Soms stikte ik aan de pagina's nog weer blaadjes in een andere kleur papier: achter het deurtje nog weer een plaatje. 
Ook voegde ik kleine losse, met stof beklede prentjes toe, als een soort scapulier, relict uit mijn roomse verleden. Een scapulier kon een medaille zijn of een geheimzinnig lapje gewijde stof ter bescherming gedragenVaak werd er ook gewoon een klein lapje gewijde stof op een devotieprentje genaaid dat je dan in je kerkboek moest bewaren.

                                                                             




   




  















































































 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten