dinsdag 24 april 2018

124 Working on a dream. Afghanistan 1

124 Woosje Wasser Kunstenaarsboeken

Working on a dream. Afghanistan 1

Ieder van deeltjes bestaat uit een met zijde beklede kaft met inlegblad 24 x 25 cm
Alle 32 delen samen in kaft 26 x 27 cm
Textiel, textielverf, papier/krantenfoto's, garens

Bovenaan het lijstje van plekken die ik met eigen ogen wilde zien, stond altijd Afghanistan. 
Dus bewaarde ik iedere krantenfoto, de spaarzame keren dat ik er ergens een vond en koesterde een prachtig boekje vol rijk versierde vrachtauto's, naast de schitterende fotoboeken van het Franse echtpaar Roland en Sabrina Michaud. 
Op feesten droeg ik bij voorkeur Afghaanse sieraden bij een jakje, vermaakt van een blauwe burka. Voor de winter was er de bekende geborduurde hippie-bontjas. 

Verder dan de weg langs de grens, tijdens de eerste Zijderoute-reis, ben ik nooit gekomen.
In de truck passeerden we de afslag naar dat fascinerende land en zagen we in de verte de onherbergzame bergruggen.  Het bleef bij een droom. 
 
Pas met de Nederlandse VN-missie (Task Force Uruzgan 2006-2010) kwam Afghanistan echt in de belangstelling te staan en groeide de collectie knipsels. Al snel bleek de realiteit ginds minder romantisch, persfoto's uit die tijd geven een reĆ«ler beeld. Naast de schoonheid van het landschap, de mensen, hun cultuur en kleding is er de bittere ellende van oorlog, vernieling en armoede. Geplisseerde zijden burka's werden symbool van onderdrukking van de vrouw en velden rode klaprozen bloeiden voor illegale handel in drugs.  Soms waren er lichtpunten, working on a dream, met goede bedoelingen, inzet en kleine successen. 
  
Centraal in de foto's staan de mensen , zij die er toen woonden en er bleven, maar ook de vreemdelingen die kwamen om weer te vertrekken en het land vernield, corrupt en uitgeput achterlieten. Het einde van een droom, ik zal er nooit komen.  
Af en toe knip ik nog een foto uit en stop die in de dikke verzamelmap, misschien voor een volgend deeltje. 
Dit boek is een projekt waaraan ik langere tijd werkte ....working on a dream....
terwijl de treurige realiteit steeds meer aan het licht kwam.  
 
 
                                                                                   


                                                                              




Voorpagina per deeltje




Achterpagina


Volgende voorpagina





Achterpagina


Voorpagina


 




 

Achterpagina
 
Voorpagina

 



Achterpagina

Voorpagina








Achterpagina

Voorpagina







Achterpagina

Voorpagina




Voor- en achterpagina


De hele stapel


Geen opmerkingen:

Een reactie posten