maandag 4 mei 2020

169 Tibet. Als woorden in water geschreven.

169 Woosje Wasser Kunstenaarsboeken

  Als woorden in water geschreven.

Reisboek Oost- Tibet, 1997

  Twee kaftbladen met 25 losse bladen van twee lagen bedrukt katoen (15 x 50 cm) 
verpakt in zijden lap met etiket naar Tibetaans model.
In cassette Liesbeth Visser.
Textiel, textielverf, garens

Post met omslag album en foto's uit mijn reisverslagen 

Album met foto's van Centraal en Oost Tibet

Godin Tara op binnenkant kaft naast de eerste foto met gebedsvlaggen.

Lezende monnik. De losse stroken tekst worden dwarsliggend omgeslagen.


Mijn textiele boek ingepakt in zijden lap met etiket

zoals in de bibliotheken van Tibetaanse tempels

Opengevouwen, de stroken tussen de kaft zichtbaar

Twee tekstbladen


Dat alle schepselen gelukkig mogen zijn...

Geen plaats waar men toeven kan


zonder aan de dood overgeleverd te zijn


Zo gaat een mensenleven alsmaar voort


als woorden in water geschreven.


Van alle gedachten is de beste


die aan dood en vergankelijkheid


Deze immers heft verlangen, verdwazing en eigenwaan op,


Alle schepselen gelukkig


Vluchtig als wolken in de herfst.


Zoals de wol, heen en weer gaand op een weefgetouw

uiteindelijk is verbruikt


zo ook ieder mensenleven

als een kaarsvlam in de tocht.

  Paarden van de Wind kleuren de hoge passen.


Moeilijk te verkrijgen en zo kort

en vermengd met zoveel pijn

wordt het leven uitgewist


als woorden in water geschreven.


Zonder verlenging, zonder wederkeren


de mens, zo broos, zo teer.


De kostbare essentie en de geest der droefenis.


Wanneer ik dáár aankom, waar ik komen wil.


Ik besefte niet dat bij het heengaan


ik alles achter mij zal moeten laten.





Alles gedaan omwille wat mij lief was,

laat het zo zijn.    De stapel is gelezen


-bij avondlicht boven wouden bloeiende rododendrons-

uitgelezen tot de kaft achter

en weer ingepakt
 
                  
Dat alle schepselen gelukkig mogen zijn.... 


 

 
Over Tibet ook post 27 (augustus 2014) Tempelsleutels
en post 39 en 40 (december 2014) Tibetaans Dodenboekje 
De cursieve teksten zijn uit: Het Tibetaanse Dodenboek. Uitg. Ankh-Hermes Deventer, 1994
en uit Een kaarsvlam in de tocht. Overdenkingen over dood en vergankelijkheid.
Bijeengebracht door Hélène van Hoorn. SUN Nijmegen, 1994.





 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten