172 Woosje Wasser Kunstenaarsboeken
Châteaux en Espagne. Luchtkastelen 1985.
Collages (65 x 50 cm) van diverse soorten papier, verf en potlood
Bij een bezoek aan Londen vond ik in 1983 een boek over de knipsels van Matisse.
Behalve de Parkiet en de Zeemeermin in het Stedelijk Museum Amsterdam waren die hier nog vrijwel onbekend. Aanleiding om behalve textiel ook eens alleen met papier te gaan knippen, plakken en ontwerpen.
Zo hing in 1986 een deel van deze collages op mijn expositie TEXTIEL en PAPIER in
De Hollandse Spoorweg, het Kunstcentrum van de Gemeenschap Beeldende Kunstenaars, de GBK, op de Kannenmarkt in Nijmegen, toen onder het enthousiaste en vakkundige beheer van de kunstenaars Ellen van Eldik en Dorian Hiethaar.
Jarenlang was de GBK de bloeiende beroepsvereniging van kunstenaars uit de regio Nijmegen/Arnhem met vele activiteiten.
Deze serie Châteaux en Espagne, wat zoveel betekent als dagdromen van kastelen en wat daar zoal bij hoort, zijn kanttekeningen bij gelukkige dagen in een simpel huis in de Franse Cher, allerminst een kasteel. Maar toch...
Ter verduidelijking: Le Quotidien de ma Région slaat op de onontbeerlijke, dagelijkse krant. Daar in de regio Centre is dat niet de Gelderlander maar de Berry.
Het citaat over de portretfoto's komt uit de brieven van George Sand, bekend coryfee
uit de Berry. Zij schrijft dat portretten - net als mensen - nooit op elkaar lijken.
En erger nog, ook het portret zelf blijft helaas nooit lang gelijken.
En erger nog, ook het portret zelf blijft helaas nooit lang gelijken.
Het Woud der Verwachting is naar een plaatje uit het wonderschone incunabel Les très Riches Heures ooit gemaakt door de Gebroeders van Limburg uit Nijmegen voor Jean Duc de Berry.
Ook Anna van Kleef kwam uit onze regio. Haar portretje was zó mooi dat het resulteerde in een Bruiloftsoorkonde, meer overmatig bezegeld dan met veel geluk gezegend.
Dan heeft Duc Jean het beter gedaan, die zetelt nog steeds voorbeeldig tegenover zijn echtgenote Jeanne, vooraan in de schitterende kathedraal van Bourges. We steken er bij ieder bezoek een kaars op.
De rest van de woorden hoeven niet vertaald.
Zie maar...... het is allemaal maar wat papier, verzinsels, dromen en spinsels.
Het Biljart in Groningen |
De poes en de man. |
Het Woud der Verwachting |
Achter de vierkante ramen |
Leurs portraits ne se ressemblent pas et ne leurs ressemblent pas longtemps |
Zwaluwen rond de schuur |
De Bruiloftsoorkonde |
gezegeld voor Anna van Kleef |
Ons Château en Espagne |
Een huis ingericht en veilig, met sloten op de deur |
Melancholie met als excuus de herfst |
Bladeren, wat nat, op de achtergrond |
Le Quotidien de notre région |
Afscheid van de Cher. |
Wat er straks is, is er nu al. Wat er nu is, is er straks weer. |
LTW bezegeld |
Aan het vertrek van alles, 'n pijn van geluk. Zie maar... |
John Elderfield: The Cut-outs of Henri Matisse. Thames and Hudson, 1978.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten