maandag 11 augustus 2014

27 Tempelsleutels. Reisboek Tibet I

27 Woosje Wasser Kunstenaarsboeken

TEMPELSLEUTELS. Reisboek Tibet 2000

Leporello (17 x 95 cm) 
in dubbele kaft, bekleed met goudgele satijn (19 x 12 cm en 25 x 10 cm). In cassette.
 Textiel (geprepareerde zijde, fluwelen lint, flarden gebedsvlag), papier, verf en garens.





In 1999 bracht ik van mijn tweede reis door (Oost-)Tibet
een serie grote sleutels mee, zoals die daar gebruikt worden.






Tekeningen van deze sleutels combineerde ik met 
restanten van gebedsvlaggen: de "Paarden van de Wind"
en  met stroken papier bedrukt met mantra's uit gebedsmolentjes.

De grillige vormen van de sleutels tekende ik eerst op krantenpapier
om ze daarna bij het stikken op de naaimachine als patroon te gebruiken.
Geen twee sleutels zijn gelijk.



De twaalf  "bladen" van de leporello 
(boekje in de vorm van een harmonica-gevouwen strook)
kun je ook rechtop neer zetten.
De verstevigde zijde lijkt op perkament.



 Het begint met een gebed in het Tibetaanse schrift, 
dat de pelgrims in hun molentje laten ronddraaien.
Met iedere omwenteling stijgt een gebed op naar de hemel.



Om mani padme hum
.........Dat alle schepselen gelukkig mogen zijn......
















Moge eenieder die lijdt, verlost zijn van het lijden



Moge eenieder die in vrees leeft, vrij zijn van vrees


Moge eenieder die verdriet heeft, vrij zijn van verdriet


Moge alle levende wezens vrij zijn



Maar de tempel  is gesloten en de sleutel is gebroken,
terwijl  onze gebeden als "Paarden van de Wind"
vergaan en zo in de hemel verdwijnen.


















Om mani padme hum
Vrede, harmonie en mededogen
............dat alle schepselen gelukkig mogen zijn..........





zaterdag 2 augustus 2014

26 Red Band. Stalenboekje

26 Woosje Wasser Kunstenaarsboeken

RED BAND.  STALENBOEKJE 2004

13 bladen 15 x 16 cm met omslag in kaft 17 x 17 cm
Cassette 18 x 19 cm.
Textiel, garens en rood ribband

'n Stalenboekje om nog weer eens uit te proberen:

het effect van opeenvolgende pagina's van verschillend formaat, 
het maken van nieuwe verbindingen,
het op elkaar afstemmen van voor- en achterkant,
 nieuwe  patronen samenstellen door bestaande af te wisselen.

Een rode band is de wegwijzer
tussen de blaadjes van enkele of dubbele verstevigde zijde.
Een rode band bindt ze ook tot een boekje samen.



























































zaterdag 26 juli 2014

25 Ooijpolder. Water, wind, wolken en wilgen.

                                             

25 Woosje Wasser Kunstenaarsboeken

SPIEGELBEELD OOIJ

Water, wind, wolken en wilgen 1993

Notities van mijn uitzicht. Landschappen Oude Waal.


24 bladen gesteven ongebleekte katoen
In kaft (25 x 28 cm) en cassette
Textiel, papier, verf en garens.
                                                         

De bomen gisteren

De dag te maken


Vaak schetste ik bij wijze van dagboek mijn uitzicht over de dijk:
 water, wind, wolken en wilgen.
In dit boek een selectie.



Bij deze "aquarellen"  het gedicht  Ooij van Ben Wasser uit 1967.
We hadden toen het atelier in de Tiengeboden pas gehuurd.
De Ooijpolder was nog het domein van boeren, rietdekkers, 
sportvissers op brommers en de mensen die op de steenfabrieken werkten.

OOIJ


Hier maakt de kerk een hoge rug.


Bij ontstentenis van de boeren


(die met uitgeholde ogen
over de polder loeren,


terwijl de koeien godvergeten
klagen om meer gras of hooi)


is de dominee met god


onder één dak gaan wonen.


Alleen de scheefgezakte toren getuigt
van dit blasfemisch hokken.


Wel jankt er een hond ergens


in de leegte, maar niemand verlaat er


zijn terp, ieder blijft binnen zijn


blanke behuizing, knorrend tegen 
moeder de vrouw, die in de verte


de pastoor onverrichterzake ziet


huiswaarts keren, fietsend op de


dijk, spartelend tegen weer en wind,


heilige sprinkhaan, uitdeler van




lijnkoeken aan de beesten die


hun ogen niet geloven, zich afwenden


en liever op stal zouden staan dan in


dit wijds verblindend land waar


bakker en melkboer als gekken


doorheenrazen, terwijl het brood slechts


met centen in prijs stijgt en de melk met


de dag dunner wordt,
meer afgeroomd.



Ben Wasser publiceerde dit gedicht in september 1967 onder het pseudoniem
Sebastiaan Bluf in het NUB (Nijmeegs Universiteitsblad).

x