zaterdag 12 april 2014

11 Vlinders heb ik hier niet gezien 1


11 Woosje Wasser Kunstenaarsboeken

VLINDERS HEB IK HIER NIET GEZIEN 1978-1980

Vlinders, Vlinders



In 1974 reisden we een zomer lang door wat toen nog één land was: Tsjechoslowakije.
Vanzelfsprekend bezochten we in Praag het oude Joodse kerkhof
                                 en de synagoge daarnaast, ingericht als gedenkplaats 
van het concentratiekamp Theresienstadt.
Tussen de documenten lag ook het schriftje van een Nederlands meisje
met daarin een zin die me nooit meer los liet:
"Vlinders heb ik hier niet gezien".



 Dat werd in 1980 het thema van mijn tentoonstelling in het Nijmeegse Besiendershuys.
Op de uitnodigingskaart staat een van de wandkleden.



Ingelijst achter glas hing er een serie vlinders binnen een rand van patchwork,  
bedoeld als troost, 
met de hoop op een betere wereld vol licht, zonder zulke verschrikkingen.







  Vanouds was de vlinder symbool van schoonheid en verliefdheid,
van metamorfose, geboorte van een nieuwe werkelijkheid.
Alles is mogelijk, iedere rups wordt tenslotte een vlinder.







Tegelijk is de vlinder ook het symbool van vergankelijkheid. 
Een vlinder begeleidt de god van de dood Thanatos.
Na de dood vliegt de ziel als een vlinder naar de hemel.



                                                   Hij was van licht, hij leek zo jong en
                                                               "van vóór verdriet"
                                                                                 (uit "Ster" gedicht van M.Vasalis)



En het sprakeloze, wankle evenwicht

                                             (uit "Braamstruik" van  M. Vasalis, Vergezichten en Gezichten)




Overal in mijn werk zijn vlinders te vinden.

De vlinder, mijn ziel.



Vlinders op bloemen verliefd
vliegen zo zorgeloos 
tot ze opeens
hun leven laten in een web.



 


                                   
                                   
                                                   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten