zondag 14 december 2014

40 Buddha Eye's.Tibetaans Dodenboekje 1

.

40 Woosje Wasser Kunstenaarsboeken

BUDDHA EYE'S. Tibetaans Dodenboekje 2004

 Woorden in water geschreven 1

 
Boekje van 42 blaadjes van Nepalees papier (12 x 19 cm) met bamboe rug
in kaft 27 x 17cm en cassette 30 x 20 cm.
 
 Textiel, sierband, kalender meegebracht uit Tibet
tempelbriefjes "Paarden van de Wind" en stroken mantra's,
met zwarte en rode inkt gestempelde icoontjes van ginds, 
citaten met potlood uit Tibetaans Dodenboek 




 






Als woorden in water geschreven

in water geschreven.


Omwille van wat mij lief
en wat mij niet lief was
heb ik veel ondeugdzaamheid begaan.
Ik besefte niet dat ik bij het heengaan
alles achter mij zal moeten laten




de mens  
- zo broos - zo teer


Moeilijk te verkrijgen en zo kort
en vermengd met zoveel pijn
wordt het leven uitgewist
als woorden in water geschreven.


Zoals de stroom van een waterval
nooit tot de bron terugkeren kan,
zo gaat een mensenleven alsmaar voort
zonder verlenging, zonder wederkeren.


-het vuur van zeven zonnen-


Zoals de stroom van een waterval
nooit tot de bron terugkeren kan


-als woorden in water geschreven-
zo gaat een mensenleven alsmaar voort
zonder verlenging, zonder wederkeren.


De aarde, de berg Meroe en de oceaan
zullen verzengen in het vuur van zeven zonnen.


Vluchtig als de herfstwolken zijn de werelden alle drie
geboorte en dood zijn als het wisselen van het toneel
een  bliksemflits aan de hemel is het leven van een sterveling
snel als het water dat zich van de steile helling stort.


Geen plaats waar men toeven kan.


Zoals de wol heen en weer gaand op een weefgetouw
uiteindelijk is verbruikt
zo ook ieder mensenleven.



Het vuur van zeven zonnen
de aarde, de berg Meroe, de oceaan,


vluchtig als herfstwolken zijn de werelden
alle drie.



Een levende temidden van doodsoorzaken
is als een kaarsvlam in de tocht,


geen plaats waar men toeven kan
zonder aan de dood overgeleverd te zijn.


Zonder onderbreking, dag en nacht
neemt de levensspanne af
niets is er om haar aan te vullen
dus sterven moet ik, dat staat vast.

                                                                 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten